Véronique Langlois, M. Sc., ps.éd.

Current program

PsyD in Clinical Psychology
Université du Québec en Outaouais, 2015-2020 

Thesis Project

Assessment of a psychiatry day hospital program for autistic preschoolers with aggravating symptoms and their parents 
Supervised by Claudine Jacques, Université du Québec en Outaouais
Co-direction by Laurent Mottron, Université de Montréal 

Awards and recognitions

Training awards

2015     Bourse s’excellence 3e cycle – Institut Universitaire en DI-TSA 

Publications

Scientific articles

Courchesne, V., Langlois, V., Gregoire, P., St-Denis, A., Bouvet, L., Ostrolenk, A., Mottron, L.. Interests and Strengths in Autism, Useful but Misunderstood: A Pragmatic Case-Study. Front Psychol. 2020 Oct 6;11:569339. PMID: 33123051; PMCID: PMC7573358. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.569339 

Jacques, C. Mineau, S., Thermidor, G., Elkouby, K. et Langlois, V. (2017). Une intervention post-diagnostic élaborée et implantée par des psychoéducatrices en clinique d’évaluation diagnostique du trouble du spectre de l’autisme. Dans M. Rousseau, J. Bourassa, N. Milette et S. McKinnon (dir.). Pratiques psychoéducatives innovantes auprès des personnes ayant un trouble du spectre de l'autisme: de l'enfance à l'âge adulte. Béliveau éditeur.


Oral presentations 

Mottron, L., Courchesne, V., Jacques, C., Langlois, V. et Ostrolenk, A. (2018, mai). L’intervention fondée sur les forces et les intérêts [communication orale]. 1- Manifestation scientifique conjointe du 116e Colloque International de l’Association de Psychiatrie et de Neurologie de Langue Française (CPNLF) et 2- 52e Congrès annuel de l’Association des Médecins Psychiatres du Québec (AMPQ), Bastia, France.

Langlois, V. (2017, juin). Engagement et participation des parents dans l’intervention [communication orale]. Journée Post-IMFAR, Semaine de la recherche, Hôpital en santé mentale Rivière-des-Prairies, Montréal, QC, Canada.

Langlois, V., Courchesne, V. et Jacques, C. (2017, mars). Les comportements répétitifs et d’exploration chez les enfants autistes d’âge préscolaire, un potentiel d’apprentissage? [communication orale]. 39e congrès de la Société québécoise pour la recherche en psychologie (SQRP), Montréal, QC, Canada.


Poster presentations

Langlois, V., Larose, V., Thermidor, G., Mottron, L. et Jacques, C. (2019, mai). Are Visuospatial Strengths observable in Autistic Preschoolers with Aggravating Symptoms? [communication par affiche]. International Society for Autism Research (INSAR), Montréal, QC, Canada.

Larose, V., Langlois, V., Mottron, L. et Jacques, C. (2019, mai). Identifying interests related to literacy in preschool autistic children: Results of the new Autism Toddler Strengths and Interests Questionnaire (ATSIQ) [communication par affiche]. International Society for Autism Research (INSAR), Montréal, QC, Canada.

Langlois, V., Beauchamp-Chatel, A., Larose, V., Courchesne, V., Mineau, S., Mottron, L. et Jacques, C. (2016, mai). Studying RRBs in autism: individual items versus item clusters. International Society for Autism Research (IMFAR), Baltimore, MD, États-Unis.